מנהיגות צעירה ללקויי שמיעה
(מס' 117)

מחבר :
חיה אמזלג-באהר, ד"ר חגית הכהן וולף ובטי סבו
מועד פרסום :
09/2007
הורדה מנהיגות צעירה ללקויי שמיעה (pdf)

דוח זה מציג הערכה של תוכנית חדשנית לפיתוח מנהיגות של אזרחים ותיקים. התוכנית פותחה והופעלה על ידי המחלקה לאזרחים בוגרים בחברה למתנ"סים, במימון המחלקה למפעלים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי. התוכנית נועדה לענות על הצורך של קשישים במימוש עצמי, בפיתוח יכולת אישית ולתרום למיצוב מעמדם של הקשישים כאזרחים מעורבים ותורמים לקהילה.

 

התוכנית החלה לפעול במאי 2002 ובוצעה בארבעה מתנ"סים בארבעה יישובים בדרום הארץ: מרחבים, אשדוד, אשקלון ודימונה. היא כללה שלושה מרכיבים עיקריים: 1. גיוס גרעין של פעילים ושל רכז בשכר והכשרתם במסגרת תוכנית הכשרה אזורית; 2. גיוס פעילים ברמה המקומית והכשרתם במסגרת תוכניות הכשרה מקומיות שהתבצעו בכל אחד מארבעה המתנ"סים; 3. ביצוע פרויקטים בשטח על ידי בוגרי התוכנית.

 

שלבי הפרויקט השונים לוּו במחקר הערכה שבוצע בשנים 2004-2002 על ידי מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, במימון המוסד לביטוח לאומי ובשיתופו. ההערכה נועדה ללַווֹת את יישום התוכנית ולבחון את ביצועה ואת תרומותיה. במסגרת ההערכה נאסף מידע מארבעה מקורות: המשתתפים, מנהלי המתנ"סים, הרכזים והמרַכּז המחוזי של התוכנית. להלן מספר ממצאים העולים מן ההערכה:

w      התוכנית התבצעה בארבעה מתנ"סים שבהם לא הייתה פעילות לגמלאים. במסגרת התוכנית גויסו כמאה אזרחים ותיקים (כ-25 בכל מתנ"ס). המשתתפים היו  צעירים יחסית (מעל לשליש מתחת לגיל 60), לחלק ניכר מהם היה ניסיון קודם בתפקידי מנהיגות (62%) ובפעילות התנדבות (59%).

w      93% מהמשתתפים העריכו שההכשרה תרמה במידה רבה לשיפור יכולת המנהיגות שלהם, בתחומים של יכולת עבודה בשיתוף ושל מיומנויות ארגון וניהול. מנהלי המתנ"סים והמרַכז המחוזי ציינו את תרומת ההכשרה לגיבוש הקבוצה ולהגברת המוטיבציה של המשתתפים.

w      מראיונות העומק עם הבוגרים עולה  כי הדעות חלוקות מבחינת חיוניותה של הכשרת גרעין הפעילים (הכשרה אזורית) כשלב מקדים להכשרות המקומיות במתנ"סים.

w      מחצית מהמשתתפים סברו כי חסר משהו בתוכנית ו/או יש לבצע בה שינויים, אולם התשובות היו מגוונות מבחינת השינויים הדרושים.

w      ממעקב שבוצע במהלך כחצי שנה לאחר סיום ההכשרות עולה כי הבוגרים החלו בביצוע פרויקטים ב"שטח", בעיקר בארגון פעילויות פנאי ותרבות עבור גמלאים בקהילה. בתקופה זו שליש מבוגרי ההכשרה לא היו מעורבים בתוכנית, ומספר דומה של גמלאים, שלא עברו הכשרה, הצטרפו לתוכנית.

w      בריאיון עם מנהלי המתנ"סים מספר חודשים אחרי ההכשרה עלה כי הם חששו להמשך פעילות הקבוצה אם לא תהיה אפשרות להעסיק רכז ולהשיג המשך מימון הפעילות שמארגנת הקבוצה.

w       בראיונות עומק ציינו הבוגרים, כי התוכנית נותנת להם הזדמנות חדשה לפעילות, תורמת לדימוים העצמי וכי לעומת מועדון גמלאים, שבו הגמלאים צרכנים פסיביים, בתוכנית הם יכולים יותר לקבוע ולעצב את הפעילות עבור עצמם. 

על סמך ממצאים אלה יש לבחון את הכיוונים הרצויים בהמשך קידומה של תוכנית זו. הממצאים הוצגו בפני ועדת ההיגוי של התוכנית ושימשו בסיס לגיבוש המדיניות לביצוע תוכניות דומות במקומות אחרים בארץ.